Trends

Zijn retail winkels dood?

Deze trend viel mij op tijdens mijn inspiratiereis naar New York met Howest. Bij het bezoeken van bedrijven zagen we vaak dat ‘feel good’ een vaste waarde wordt in bedrijven, mensen moeten zich goed voelen, het moet er gezellig zijn en aanvoelen als thuiskomen. We zien dit vaak terugkomen bij start-ups, ze hebben flexibele werkuren en werkplekken. Het gaat er allemaal losser aan toe. Deze beweging binnen bedrijven is al enkele jaren op gang, maar we zien ook dat de Retail sector een beweging aan het maken is.

 

De retail is momenteel volop in verandering. De consument wordt steeds veeleisender en alles moet aanvoelen alsof het speciaal is, het moet als het ware een echte ervaring worden om ergens te gaan winkelen. We kunnen alles toch online bestellen dus waarom zouden we voor een Samsung smartphone naar de winkel afzakken, we vinden alles op internet? Op deze mindset van de consument gaat de retail sector nu gaan inspelen. Ze zoeken om meer aan te bieden dan alleen maar de verkoop van hun producten. Ze zoeken om een ervaring toe te voegen aan het shoppen. We hebben in België ook al enkele van deze experience stores, Samsung kwam hier mee op de proppen in 2018.

 

We hadden enkele maanden geleden dan ook het geluk om bij Conxion dit experience center te gaan uittesten. Het is zeker en vast een unieke ervaring om met de toestellen die er te koop zijn te kunnen experimenteren. In mijn opzicht zijn deze experience stores toch echt wel een toegevoegde waarde. We zullen in de nabije toekomst nog veel van deze soort centra en winkels zien opkomen. De toekomst wordt ervaring.

 

Terug in New York kwamen we ook een nieuwe trend tegen, maar dan meer in de horecasector. In deze grootstad gaan uitbaters van restaurants, foodbars en noem maar op… hun zaak gaan aanpassen zodat deze instagrammable is. Dit wil met andere woorden zeggen dat de zaak instagramwaardig moet zijn en mensen die hier komen consumeren een post kunnen plaatsen op instagram die voldoet aan het gewenste plaatje. Als je het mij vraagt, echt overdreven, maar het werkt en dat werd ons bevestigd in New York.

 

Bronnen:

 

https://www.thestorefront.com/mag/7-case-studies-prove-experiential-retail-future/

https://www.dutchcowboys.nl/marketing/de-opkomst-van-pop-up-experience-stores

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *