Organisatie, proces en toolsRapporten

Groeien doe je zo! – Groeirapport

Het groeirapport, wat een opdracht! Deze opdracht deed ons stilstaan bij alle essentiële zaken van het opstarten van een bedrijf. Het deed ons terugkijken naar ons BMC, het deed ons nadenken over de missie en visie van het bedrijf en ook naar de basisvraag van het hele bestaan van het bedrijf: “why do we do what we do”.

 Deze opdracht was een hele boterham maar aan de hand van een goede planning wisten we ons hierdoor te worstelen en samen een mooi resultaat te verkrijgen.

 

 

 

Ik wil dit rapport graag evalueren aan de hand van het STAR-principe. 

Situatie

Enkele maanden geleden stonden we nog maar aan de start van deze opdracht en nu zijn wij eindelijk aan het einde. Samen met Jens Verhoeven, Victor Van De Wiele, Jorden D’hulster gingen we aan de slag. We werkten veel samen en verdeelden de taken om deze opdracht tot een goed einde te brengen. We hebben er veel tijd in geïnvesteerd en hebben resultaat kunnen leveren. Het eindrapport is bedoeld om de groei weer te geven van ons bedrijf, je leest hier verder over bij het volgende puntje van de STAR-methode.

Taken

Wat heb ik nu precies gedaan? Wat was de bedoeling? Het was de bedoeling om een deftig eindrapport af te leveren in de vorm van een groeirapport. Dit is een rapport die de groei van jouw organisatie gaat weergeven. Een zeer handig middel om er bij te nemen en terug te blikken op behaalde resultaten en acties die werden uitgevoerd in functie van de groei.

 

Nu, wat heb ik gedaan? Ik heb het team geholpen bij het in kaart brengen van de processen, zoals het visual harvesten bijvoorbeeld. We hadden het voordeel met Switch dat we deze processen allemaal eens in het echt hebben mogen doorlopen met klanten en zo al foutjes uit de processen hebben kunnen filteren. Naast deze opdracht heb ik mezelf ook ontfermd over het maken van de piramide van curry (deze kun je bewonderen in het groeirapport J ) Dit is een piramide die de klanten rangschikt van inactieve klant tot topklant op basis van omzet per klant. Dit heeft een goede kijk op ons huidige klantenbestand en toont op welke segment we moeten gaan inzetten. Mijn laatste taak behalve het controleren van het werk en het bijspringen waar nodig, was samen met Jorden het opzetten van een geavanceerde netwerkvisualisatie. Voor deze visualisatie maakten we gebruik van power BI. We hebben het netwerk van alle ‘Switchers’ samen in 1 database gestopt. Het is nu mogelijk via onze PowerBI om te zien waar mensen werken en met welke werkgever ze verbonden zijn, zo kunnen we ook op bedrijf gaan filteren en zien wie er tewerkgesteld staat bij deze bedrijven.

 

Ik ben blij over mijn inbreng in het groeirapport.

Acties

Dit stuk sluit aan bij het vorige puntje. Nu, hier kan ik iets meer vertellen over de aanpak. Ik heb samen met mijn vrienden van Switch Visuals dit rapport opgesteld aan de hand van een template die ons werd aangereikt door onze docent. We hebben door een goede planning er voor kunnen zorgen dat het rapport binnen een comfortabele periode werd klaargestoomd voor aflevering. Het was leuk om mezelf te verdiepen in bepaalde thema’s om zo een deftig resultaat te kunnen afleveren in het groeirapport, zoals de piramide van Curry was een toffe oefening om aan te leren en uit te voeren, mijn Excel-skills kwamen hier dan ook van pas. Het was vooral een kwestie van verantwoordelijkheid opnemen en dit gaf mij zeker een bepaalde voldoening.

Resultaten

Ik ben ervan overtuigd dat we mogen blij zijn met de manier van aanpak die we gehanteerd hebben en dat we fier mogen zijn op het geleverde resultaat. Ik ben zowel persoonlijk fier op mijn eigen werk, maar ik ben minstens even trots op het geleverde werk van mijn collega’s!

Reflectie

Eerst en vooral een korte kritische reflectie over mezelf vooraleer ik over het volledige groeirapport reflecteer. Ik zag vooral voor mezelf 1 verbeterpunt, ik vond dat ik misschien wat meer geëngageerd moest zijn in het begin, dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik het moeilijk had met alle rapporten te onderscheiden van elkaar. Naast dit punt vind ik van mezelf dat ik me heb ingezet met alle middelen ik kon en daar ben ik fier op.

 

Het groeirapport is een must voor netwerkeconomiestudenten. Het is een rapport die de situatie weergeeft van jouw project. Het toont insides die je normaal nooit zou verkrijgen door er gewoon tegen aan te gaan. Het uittekenen van processen heeft een enorme meerwaarde en doet daarnaast ook nadenken over hoe het misschien in de toekomst beter kan, dit is waar het vooral om gaat. We willen als start-up groeien maar om groei te kunnen evalueren hebben we natuurlijk documentatie nodig van bepaalde tijdstippen in ons groeiproces, met andere woorden data, dit hebben we nu verwerkt in ons groeirapport. Dit rapport kunnen we er volgend jaar gewoon terug bijnemen en kijken op welke vlakken we zijn gegroeid. Het hoeft niet eens een jaar te duren voor we teruggrijpen naar dit rapport, liefst elke maand ondanks het tijdrovend is. Het is belangrijk om je groei te registeren en ook te evalueren en wanneer deze taken volbracht zijn kunnen we ook de groei proberen optimaliseren, maar dit neigt dan weer naar marketing of growth hacking technieken.

 

Het is een zeer belangrijke oefening om te maken en toont inzichten die je normaal niet zou hebben, het is een aanrader ook al moet je je soms erdoor worstelen, maar hard werk loont.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *