Dataverwerving&verwerkingRapporten

DATA DATA DATA – Digitaliseringsrapport

connectedworld

Groeirapport wat hebben we geleerd?

Voor het vak dataverwerking en -verwerving mochten we aan de slag met het volledig Switch Visuals team om onze digitale visie in kaart te brengen. Deze opdracht valt onder de tak ICT en SKILLS.

 

 

 

We leerden tijdens dit traject veel bij over het verzamelen van data en het verwerken hiervan. We brainstormden met het team over verschillende acties en manieren om data te verzamelen maar de vraag was steeds ‘wat doen we met deze data’. In ons digitaliseringsrapport kunt u het volledige antwoord lezen. Er passeerden veel interessante gastsprekers voor onze neus die ons keer op keer meenamen in businessprocessen en liefst automatiseerden ze die ook. We keken hier steeds met een kritische blik naar toe en keken wat het voor ons kon betekenen. In het begin was het moeilijk om de waarde van deze input in te schatten maar na enige tijd kwam het steeds duidelijker en duidelijker wat de waarde was.

 

We hebben door dit rapport ook enkele nieuwe tools leren kennen en er mee aan de slag gegaan. Zo kwam Dialogflow aan bod tijdens de lessen van Maarten Mollie en leerden we er een chatbot maken. Het verschil met deze chatbot is dat hij echt, maar echt slim is. Hij leert steeds bij wanneer een nieuwe input komt en wordt dus ook steeds geoptimaliseerd.

 

In het digitaliseringsrapport leerden we dan ook kijken naar hoe we data kunnen gaan inzetten en hoe we deze kunnen gaan verwerken. Zo hebben we conceptueel beschreven hoe we de tool later (instagramplanner) kunnen gaan inzetten om beter ons publiek te gaan targeten, ook om het proces te automatiseren. We kunnen met deze tool in combinatie van instagram analytics zien wanneer de meeste mensen in ons netwerk op instagram actief zijn. We kunnen aan de hand van Later automatisch posts gaan inplannen en deze ook automatisch laten plaatsen. Dit zorgt ervoor dat we minder werk moeten gaan stoppen in het verzorgen van Instagram en steeds op het juiste tijdstip kunnen posten om zo veel mogelijk mensen te kunnen bereiken.

 

Ikzelf schreef er dan ook het stuk uit over A/B testing, dit stuk handelt over een tactiek om bepaalde strategieën tegenover elkaar uit te spelen. We kunnen bijvoorbeeld 2 facebook posts online zetten en we noemen advertentie 1: A en we noemen advertentie 2: B. Dit zorgt ervoor dat we twee variaties online kunnen zetten voor een korte periode en aan de hand van data kunnen gaan bepalen wat werkt en wat niet werkt of wat minder werkt.

 

Nu, dit was terug een fijne opdracht om te maken, soms wel zware materie aangezien we ons moesten verdiepen in onderwerpen als Artificiële intelligentie. Dit alles zorgde er wel voor dat we terug een rugzak vol nuttige kennis kunnen meenemen naar de toekomst. We kregen door deze opdracht een goed inzicht over onze eigen dataflows en hoe we er concreet mee aan de slag kunnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *