Media

Google DMA – wat heb ik geleerd?

Google DMA, wat een traject! Voor mij persoonlijk was dit project, mijn favoriet. Het is een zeer nuttig gegeven wat kan toegepast worden in real life cases. Het is super om met de producten van Google aan de slag te gaan en om op die manier jouw business eigenlijk te gaan boosten ofwel promoten.

 

Lees hieronder mijn ‘avontuur’!

Van keywordplanner tot campagne

Tijdens dit project gingen we natuurlijk op zoek naar de geschikte ‘keywords’ voor onze campagne. Dit leek een simpel gegeven, maar dit was het zeker niet. We stonden zonder dat we het wisten voor een opdracht die een grote impact kan hebben op jouw campagne.

Na enige tijd zoeken vonden we enkele zoektermen die we passend vonden bij ons verhaal, maar deze waren VEEL te algemeen. We zijn dan opnieuw begonnen met zoeken en kwamen deze keer met een veel strakker plan voor de dag. We hebben nu zo wel algemene keywords als zeer specifieke uitgekozen, maar deze keer met locatie-targeting. Dit zal er voor zorgen dat alleen West-Vlaanderen onze campagnes zal zien verschijnen wanneer er mensen zoeken naar onze diensten, super toch? PS: het is ook nog kosten efficiënter 😉

Nu moet ik wel toegeven dat het hierboven nog steeds rooskleuriger klinkt dan het was, waarom zou je je nu specifiek op West-Vlaanderen richten? Waarom niet gewoon geheel Vlaanderen want dan ervaar je toch ook geen taaldrempel? Zoals reeds gezegd is het zo dat het kosten efficiënter is om op een kleinere regio te focussen maar wij gingen uit van de gedachtegang ‘eerst eigen grondgebied veroveren voor we dat van een ander doen’. We zijn met Switch Visuals gevestigd in West-Vlaanderen dat wil zeggen dat West-Vlaanderen ‘ons grondgebied is’. Hier willen we dus starten.

Nu om nog even duidelijk te scheppen, we moesten voor 2 bedrijven een Google Ads campagne opstarten maar gelukkig zijn ze beide gevestigd in West-Vlaanderen en starten we met dezelfde gedachtegang, alleen lag de locatie-targeting nog specifieker bij onze externe partner.

Ik ben blij dat we twee campagnes hebben kunnen opstarten waarop we stiekem wel trots mogen zijn!

Wat heb ik geleerd?

Ik moet jullie natuurlijk niet gaan vertellen dat ik geleerd heb om te werken met Google Ads manager want dat is logisch aangezien we een campagne hebben opgezet. Ik vooral geleerd over hoe je dit soort campagnes moet gaan aanpakken. Zoals reeds gezegd ligt de kern van een campagne vooral in zijn zoekwoorden, als dit goed gekozen is dan ben je al een grote stap dichter bij een succesvolle campagne. Ik heb dus geleerd om goede zoekwoorden uit te kiezen maar er kwam hier meer bij kijken, namelijk locatie-targeting. Dit heeft volgens mij ook rechtstreeks te maken met jouw zoekwoordkeuze. Als je alleen op Kortrijk gaat adverteren dan is het zeker geen probleem om ruime zoekwoorden te gaan hanteren want alleen inwoners van Kortrijk zullen je Ads zien passeren.

Het is vooral het grote geheel van een campagne die belangrijk is, de kleine details. De dingen waar je in eerste instantie van denkt ‘dit is logisch’. Je moet echt goed nadenken hoe je de dingen gaat aanpakken. Het is belangrijk om hierover goed te brainstormen.

Nu, het adviesrapport wat leerde ik hieruit? Het invullen van dit adviesrapport deed ons nadenken over verscheidene dingen waarbij we in eerste instantie niet zouden stilstaan. De see-think-do-care formule? Dit was volledig nieuw voor mij, maar het ligt aan de basis van een succesverhaal. Wie hierop sterk inzet zal zijn klanten weten te bekoren en zal ervoor zorgen dat ze een goed imago creëren op voorwaarde ze de technieken goed toepassen. STDC-formule deze ligt aan de basis van een goede marketing.

Het adviesrapport leerde ons ook reflecteren bij onze doelstellingen, missie en visie. Al deze factoren zijn betrokken bij het maken van een adviesrapport. Het adviesrapport die leid tot een goede marketingcampagne, alle factoren die net hiervoor werden benoemd zijn hierin betrokken. Je wilt geen verkeerde boodschap de wereld insturen die niet beantwoord aan de missie, visie en/of strategie van jouw onderneming.

Tot slot

Deze opdracht heeft ons veel kennis bijgebracht. Veel expertise die we voordien niet hadden. We legden een traject af door de DMA-jungle van Google. We verkregen certificaten, dit met het doel om een goed adviesrapport af te leveren met een waardevolle campagne. Deze kennis is terug een kost gespaard bij het opstarten van een onderneming. We kunnen dit nu volledig zelf doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *